daewooIn 1995 kwam het automerk DAEWOO naar Nederland, met de slogan “U bent toe aan ’n Daewoo!”. Nog nooit heeft een automerk in Nederland in zo’n korte tijd 1% marktaandeel verworven. Een record, die met de nodige campagne-druk gepaard ging.

Het bureau LaMarque die de campagne verzorgde, heeft zo ongeveer alles wat aan media te koop was ingeschakeld: van RTV tot billboards, en van print tot direct dialogue op straat. De actie “DAEWOO zoekt testrijders” had in no-time een actiebekendheid van 30% : nóg een record!

Mijn verantwoording als projectcoördinator was alle direct mail, gericht op autodealers en B2C. Toen de Koreaanse opdrachtgevers ons verzochten om op één dag in ALLE brievenbussen van Nederland een Daewoo-mailing te laten bezorgen, hebben we hen gelukkig kunnen overtuigen dat bij bejaardentehuizen en bepaalde bedrijven en instellingen dit niet opportuun was. Er bleef evengoed nog een mega-oplage over.

In m’n reclamebureauperiode werd ik als account-man geacht met m’n vingers van ontwerp & lay out af te blijven, en te verkopen wat de art director maakt.  Later, als freelance marcom prof, bepaalde ik helemaal zelf wat ik deed (en doe..). Ontwerpen vind ik een prachtig vak. Af en toe dient zich een gelegenheid aan om een huisstijl voor een relatie te ontwikkelen. Ik kan er dan voor kiezen het door een designer te laten maken, of het zelf te doen.  Voor onder meer MAX Mobiel, BNIT, EXIT Strategen en Weekendschool Súdwest-Fryslân ben ik zelf de uitdaging aangegaan. De betreffende opdrachtgevers zijn zeer tevreden.

In 1990 kwam ik in dienst bij mijn eerste reclamebureau, MAS in Hilversum. We deden o.m. de direct marketing voor Citroën Nederland, waarvoor ik accountmanager was.

Destijds verschoven veel bedrijven marketingbudget van massamedia naar DM, zo ook Citroën Nederland. Voor MAS werd het ‘big business’: we kaapten het halve account in Nederland weg bij Euro RSCG, het Europese reclamebureau voor Citroën.  Euro RSCG zag dit met lede ogen aan, maar liet het niet over z’n kant gaan. Ze boden Citroën Nederland aan de DM voor hen gratis te verzorgen, als ze het deelaccount maar weer terug zouden krijgen.

Citroën hapte (uiteraard) toe, maar was ontevreden over het werk van Euro RSCG.  DM is een aparte tak van sport: adressenselecties, brieven, antwoordkaarten, responscijfers, discipline… de ‘thema-jongens’ van Euro RSCG hadden en kregen dit niet in de vingers. De communicatiebaas bij Citroën adviseerde hen: “Bel anders eens met Pieter Tuinstra, die weet hoe DM werkt”  Een maand later werkte ik bij Euro RSCG…

Een salespromotion in de koelschappen bij grote supermarktketens… dat had nog geen A-merk voor elkaar gekregen.  Het lukte Kroon Vleeswaren in 2002 wél.

Als accountverantwoordelijke bij Bokma Reclamebureau heb ik samen met Johan Smit van Kroon Vleeswaren de regie gevoerd bij de ontwikkeling van deze succesvolle salespromotion met ‘De Kameleon’ als actiethema.

Op de leverworst van Kroon zaten plaatjes van de hoofdrolspelers uit de verhalen van de Kameleon. Kinderen konden deze plaatjes sparen en plakken op een gratis Kameleon-poster die verspreid werd via de Bruna en via basisscholen.

De ouders konden de actielabels aan de leverworst sparen. Vijf labels gaf hen € 5,- korting op Kameleon boeken en -luisterboeken bij de Bruna, en op andere Kameleonartikelen en -attracties.

Eenzaamheid en (gebrek aan) mobiliteit hangen samen. Vooral ouderen die slecht ter been zijn en andere mindervaliden vereenzamen. De MAX Mobiel vervult een rol in de strijd tegen deze vereenzaming, met een nieuwe vorm van mobiliteit ‘social mobility’ voor deze groep.

De introductie vanaf 2015 was gericht op deze markt: in de praktijk vaak een combinatie van een gemeente, een zorginstelling en een wijkcentrum die een MAX Mobiel leasen. Met vrijwillige chauffeurs die het wijkcentrum levert, kunnen ouderen en mindervaliden korte ritjes maken in de buurt, zoals een bezoekje aan de kapper, huisarts, supermarkt of familie.

De MAX Mobiel is 100% elektrisch en heeft bagageruimte voor een ingeklapte rolstoel of -rollator. Het voertuig valt onder “2 persoons gesloten invalidenvervoer” en heeft daarmee in het verkeer de status van een scootmobiel.

Alle uitingen, vanaf huisstijl, website, flyers tot persberichten, powerpoints of handleiding zijn van mijn hand. Fotografie, tekst, opmaak, webbouw…  alleen het drukwerk niet.

Vanaf 2019 is ook de verkoop aan particulieren gestart via diverse dealerbedrijven. M.i.v. van 2020 is de productie-capactiteit vergroot. Het aantal geproduceerde voertuigen zal stijgen en het aantal verkochte voertuigen moet evenredig meestijgen. De ‘marketing-machine’ zal verder op stoom gebracht worden en hier zullen meer partijen bij betrokken worden.  Voor mij betekent dit meer samenwerken en de regie over de marketing-activiteiten voeren.

De personenvervoerder ARRIVA neemt in 1998 de GADO uit Groningen, de Veonn uit Friesland en een aantal taxibedrijven over. De introductie in Nederland werd verzorgd door Bokma Reclamebureau, waar ik verantwoordelijk was voor het ARRIVA-account.

Een belangrijke component van de campagne was interne communicatie: hoe geef je honderden werknemers van verschillende bedrijfsculturen het ‘ARRIVA-gevoel’…

Daarnaast is een publiekscampagne ontwikkeld gericht op de reizigers. Hierbij hebben we de inzet van betaalde media zoveel mogelijk uitgespaard. ARRIVA heeft namelijk zelf dagelijks ruim 400.000 contacten met reizigers via perronnen, bushokjes, stations, busboekjes, bussen, treinen en taxi’s. Deze plekken en voertuigen hebben we voorzien van posters, flyers, folders, stickers e.d.

De mensen in de uitingen zijn geen modellen van een castingbureau maar echte chauffeurs van ARRIVA. Ook hebben we de conducteurs en alle buschauffeurs uitgerust met ARRIVA visitekaartjes, die ze aan reizigers uitdeelden.

Het bedrijf dat op Terschelling het alleenrecht heeft de cranberry’s in de duinen te plukken, en er in Harlingen een scala aan overheerlijke cranberryproducten van maakt, was in 2019 toe aan een professionaliseringsslag als het gaat om marketing en communicatie.

Samen met Peter van den Broek – ook een ervaren marcom-man – hebben we in een duo-baan deze professionalisering opgepakt. Dit heeft onder meer geresulteerd in een aangescherpt merkenbeleid, een nieuw beeldmerk voor “Terschellinger Cranberries”, een nieuwe verpakkingslijn, een nieuwe website en een nieuwe webshop.

Ook hebben we met Udea een landelijke sales promotion opgezet in hun reformwinkels, waaronder Ekoplaza. Daarnaast heeft het merk “Terschellinger Cranberries” en “Koffie & Theehuys De Bessenschuur” op Terschelling er een schare aan volgers bij gekregen op de sociale media.